سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خلاصه کتاب - پازل
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


خلاصه کتاب - پازل



درباره نویسنده
خلاصه کتاب - پازل
مهدی سالم
من ممکن است نتوانم این تاریکی را از بین ببرم اما با همین روشنایی کوچک فرق ظلمت و نور ، حق و باطل را نشان خواهم داد و هرکه به دنیال نور است این نور هرچند کوچک در دل او بزرگ خواهد برد.
آی دی نویسنده
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
جوک
اخبار
محرم
رسانه
آرشیو
مدیریت
سیاست
دل نوشته
نشریه شمع
حسن نظری
خلاصه کتاب
حجاب و عفاف
رایانه و اینترنت
احادیث اخلاقی
مدیریت فرهنگی
عکس های دیدنی
بازی های رایانه ای
مسائل اجتماعی ایران
انتخابات مجلس هشتم
مهدی و خدمت سربازی
انتخابات ریاست جمهوری دهم
سبزی گل داره
گشت وگذار در دنیا
شورای عالی فضای مجازی
شبکه امید
کاربرانه


لینکهای روزانه
حضرت آیت الله خامنه ای [224]
استاد شهید مرتضی مطهری [164]
دکتر شهید مصطفی چمران [96]
آیت الله مکارم شیرازی [194]
استاد رحیم پور ازغدی [143]
حضرت آیه الله مصباح [126]
متن شاهنامه فردوسی [115]
دیوان حافظ [150]
غرلیات سعدی [120]
غزلیات مولوی [137]
متن نهج البلاغه [123]
متن قرآن با ترجمه [130]
متن صحیفه سجادیه [98]
پازل (پرشین بلاگ) [162]
[آرشیو(14)]


لینک دوستان
سجاده ای پر از یاس
تفحص شهدا
پاک دیده
رضوان
عــــشقـــــولـــــک
رضا شکوهی
معجزه هزاره سوم
پوست کلف
ابوذر منتظر القائم
عاشورائیان
اقلیما پولادزاده
مهدی بوترابی
سلما سالم
حسن نظری
محدثه
باسید علی تا .....
به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...
محسن ثروتی
متین
آوینی
اقالیم....
محمد مهدی کارگر
روزنامه دانشجویی
محمد جواد مزارعی
عباس سیاح طاهری
محمد مسیح مهدوی
دکتر محمود احمدی نژاد
مجمع وبلاگ نویسان مسلمان
ابر و خورشید
مجاهدین
مهدی گیوکی
باران مسعودی
مهدی مسعودی
مسعود دهنمکی
حسین (کربلای6)
کانون اندیشه جوان
مرضیه (دلتنگیهای آدمی)
خاکریز
رجانیوز
سپهر نیوز
شریف نیوز
صهیون پژوه
حامد طالبی
محمد سرشار
وحید یامین پور
ذره بین
صادق کریمی
پرنیان موسوی
حامد راست دست ...
سپهر خلیل سبحانی
محمد رضا منتظر القائم
سهیل رضازاده
گلادیاتور (بابک کرباسی)
مجید بذرافکن
وبلاگ فارسی

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
خلاصه کتاب - پازل

آمار بازدید
بازدید کل :396474
بازدید امروز : 22
 RSS 

ناشر مشهدی به خوبی بر حساسیت موضوع واقف بوده، چرا که به سرعت (آنقدر سریع که فرصت نکرده بیش از 40غلط نگارشی و املایی کتاب را اصلاح کند؛ حتی عنوان اصلی کتاب در پشت جلد اشتباها به جای once minutos نوشته شده once minotus ) و در شمارگان 10 هزار و 100 نسخه و با قیمت 4 هزار و 950 تومان برای 300 صفحه؛ کتاب را چاپ و توزیع کرده است... " اخیرا پس از انتشار در مشهد مقدس مجددا این کتاب بررسی شد و متولیان امور فرهنگی در جریان ابتذال آن قرار گرفتند [!] و در صدد جمع آوری آن بر آمدند [!] "

اختصاصی کتاب‌نیوز/ info@ketabnews.com

 

اوائل تابستان 85 وقتی با خبر شدیم که "یازده دقیقه" اثر پائولو کوئیلو مجوز چاپ گرفته، باورمان نیامد، اما وقتی دست بر قضا با عرضه کامل! کتاب در اکثر کتاب فروشی‌ها مواجه شدیم، بر آن شدیم تا خبری ویژه برایش دست و پا کنیم ... اما به توصیه برخی دوستان و برای حفظ جایگاه وزیر و دامن نزدن به موج فروش کتاب، از این کار منصرف شدیم. (این رمان آنقدر مبتذل و مصداق بارز اشاعه‌ی فحشاست که حتی انتشار همین خبر نیز شاید صحیح نباشد. ) ماجرا مسکوت مانده بود تا اینکه خبرگزاری! البرز (برادر وزیر) 5شنبه 21دی ماه چنین خبری را در بخش ویژه! منتشر کرد:

 

اداره کل ارشاد مشهد به رغم مخالفت[!] وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار کتاب « 11 دقیقه » برای این کتاب مجوز انتشار صادر کرد. پیش از این انتشارات « شیرین » در خواست مجوز برای این کتاب را مطرح کرد که وزارت خانه مذکور با توجه به محتوای مبتذل این کتاب با در خواست مذکور مخالفت کرده بود، اما اداره کل ارشاد مشهد این مجوز را به نام انتشارات « کتاب سرای نیک » صادر کرد.
این کتاب اثر « پائولو کوئیلو » و حاوی مطالب مبتذل و ضد اخلاقی است. اگر چه پس از اطلاع وزارت ارشاد از صدور مجوز برای کتاب مذکور سریعا آن را لغو کرد اما به نظر می رسد آزادی عمل ادارات ارشاد در استان ها و عملکرد سلیقه ای برخی از آنان زمینه چاپ و عرضه دوباره برخی کتب شبهه برانگیز و ضد اخلاقی را در جامعه گسترش دهد . سال گذشته اصل ترجمه نشده این کتاب از سوی کارشناسان ارشاد مورد بررسی قرار گرفت[!] و درخواست عدم ترجمه[!] مطرح شد. اخیرا پس از انتشار در مشهد مقدس مجددا این کتاب بررسی شد و متولیان امور فرهنگی در جریان ابتذال آن قرار گرفتند [!] و در صدد جمع آوری آن بر آمدند [!]  البته هنوز در برخی کتابفروشی ها توزیع می شود[!]

 

بدون ذکر هیچ توضیح بیشتری، متنی را که قرار بود 6 ماه پیش منتشر شود، در ذیل آورده‌ایم:

 

ترویج روسپیگری مقدس! در 10هزار نسخه یا صدسال عقده گشایی کوئیلو 

داشتم شمارگان کتاب را با تعجب نگاه می‌کردم که فروشنده 50تومان باقی پولم را گذاشت روی کتابها و خیلی عالمانه گفت: "از دستشون در رفته! فردا پس فرداست که بیان جمعش کنن! نمی دونم چطوری مجوز گرفته!" سرم پایین بود و داشتم به دعواهای نشر "ک" در سال 83 با اداره کتاب مسجدجامعی بر سر عدم اعطای مجوز این کتاب فکر می کردم. راست می گفت. نمایشگاه هفدهم ـ سال 83 ـ که از انتشارات [...] سراغ آخرین کتابهای در دست چاپ را گرفته بودیم گفته بود یکی از رمان های پائولو کوئیلو در راهروهای ارشاد گیر کرده و اینطور که آنها می خواهند کتاب را ممیزی کنند باید دفتر نقاشی! به جای کتاب منتشر کنیم...

 

ناشر مشهدی به خوبی بر حساسیت موضوع واقف بوده، چراکه به سرعت (آنقدر سریع که فرصت نکرده بیش از 40غلط نگارشی و املایی کتاب را اصلاح کند؛ حتی عنوان اصلی کتاب در پشت جلد اشتباها به جای  once minutos نوشته شده once minotus ) و در شمارگان 10 هزار و 100 نسخه و با قیمت 4 هزار و 950 تومان برای 300 صفحه؛ آن را چاپ و توزیع کرده است.

روی جلد هم عبارت " متن کامل" را به شیوه‌ای که خیلی خوب دیده شود، درج کردند تا مخاطب آشنایی که با دیدن نام کتاب به یکباره توقف می‌کند، سریع دریابد که کتاب با تمام مخلفات‌! منتشر و روانه بازار شده است. 

نکته جالب‌تری هم وجود دارد و آن اینکه ناشر فراموش کرده! نام و نشانی از خود برجای بگذارد. در صفحه شناسنامه نه نشانی و تلفن ناشر و نه حتی تلفن مرکز پخش، هیچ یک به چشم نمی‌خورد! 

 

کوئیلو در این کتاب برای فرار از نقدهای جدی، در جای جای کتاب بر نقش "مریم مقدس" و "سرنوشت" بیش از شخصیت اول که از قضا نام او هم "ماریا" هست، تاکید می‌کند. در واقع با این کار نوعی سپردگی شخص اول داستان به دست روزگار و سرنوشت با استفاده از روح مریم مقدس را به تصویر می کشد تا در نقطه مناسب، شخصیت خود را نجات دهد و او را در طول داستان به عنوان کسی که به خاطر کسب تجربه! دل به دریا زده بود، معرفی کند و نه گنهکار.

 

 

این کار را نیز با ذکر خاطره اولین شکست عشقی ماریا، در جای جای داستان دنبال می کند تا شاید با این کار نوعی ریشه یابی عملکرد ماریا را برای مخاطب بازگو کند. پازل سقوط وحشتناک شخصیت ماریا در پست ترین لذایذ انسانی ـ البته در کتاب به عنوان شغل رسمی و آبرومندانه!‌ی روسپیگری از آن یاد می‌شود ـ نیز با حضور نقاش عارف مسلک در انتهای داستان کامل می‌شود و گویی قطعه گمشده این شخصیت جستجوگر! با ورود وی کشف می گردد. ماجرا سمت و سویی دیگر می گیرد و نقاش عارف با بازخوانی تاریخ روسپیگری، نوعی از روسپیگری مقدس را مطرح می کند و نور وجودی "ماریا" را برگرفته از همین نگاه می داند!

 

جریان سیال ـ بخوانید مشوش ـ ذهن نویسنده، در بسیاری از اوقات مخاطب را به خاطر ناتوانی و فرار از پاسخگویی به سوالات متعدد ایجاد شده؛ با فلش بک و فلش فورواردهای بسیار مواجه می‌کند.

  

"یازده دقیقه"، رمانی است سراسر تشریح سکس و تقدیس روسپیگری. بیانیه‌ای برای عادی نشان دادن روابط نامشروع از آغاز نوجوانی تا پایان زندگی، که بازنشر حتی بخش‌هایی از آن نیز خارج از اصول اخلاق رسانه‌ای ـ حتی برای شفاف سازی و اطلاع رسانی ـ است.

 



نویسنده : مهدی سالم » ساعت 1:59 عصر روز پنج شنبه 85 بهمن 12





شوهر آهو خانم

هما، زن زیبارو و مطلقه، در همین فصل وارد داستان می‌شود و از همان آغاز مرد را شیفته خود می‌کند. اما سید میران جرأت ابراز این واقعیت را، حتی به خویش ندارد. همراه او –که در دلش توفانی برپا شده- به خانه‌اش می‌رویم. با آهوخانم –زنش- و چهار فرزندش آشنا می‌شویم.


 


 


رمان 900 صفحه‌ای شوهر آهوخانم (1340) خیلی زود نویسنده‌اش را به شهرت ‌رساند. «انجمن کتاب ایران» آن را به عنوان داستان برگزیده سال 1340 انتخاب می‌کند و منتقدان وقت به ستایش از آن می‌پردازند: «بی‌هیچ گمان، بزرگترین رمان زبان فارسی به وجود آمده و (با قید احتیاط) تواناترین داستان‌نویس ایرانی، درست همان لحظه‌ای که انتظارش نمی‌رفت، پا به میدان نهاده است.» و «نویسنده در این داستان از زندگی مردم عادی اجتماع ما تراژدی عمیقی پدید آورده و (به ذکر) صحنه‌هایی پرداخته است که انسان را به یاد صحنه‌های آثار بالزاک و تولستوی می‌اندازد. این نخستین بار است که یک کتاب فارسی به من جرئت چنین قیاسی را می‌دهد.» هرچند در این گفته‌ها مقدار زیادی ذوق‌زدگی دیده می‌شود، اما شوهر آهوخانم برجسته‌ترین رمان اجتماعی این دوره است.


 


داستان در زمستان 1313 در شهر کرمانشاه –زادگاه نویسنده-  می‌گذرد. پس از توصیفی کوتاه از شهر آرام –که گویی حادثه‌ای در بطن خود دارد- به نانوایی سید میران سرابی می‌رسیم. "افغانی" پس از توصیف جزء به جزء دکان و شاگردان و خصوصیات ظاهری سید، از طریق گفتگوی او با نانوایی ورشکسته، سجایای شخصیتی‌اش را تصویر می‌کند:


کاسبکاری 50 ساله و رو به ترقی، رئیس صنف نانوایان است و با پختن نان قشون، خود را به قدرت حاکمه نزدیک کرده. مردی است مذهبی، خانواده‌دوست و دست و پا به خیر.


هما، زن زیبارو و مطلقه، در همین فصل به نحوی طبیعی وارد داستان می‌شود و از همان آغاز مرد را شیفته خود می‌کند. اما سید میران جرأت ابراز این واقعیت را، حتی به خویش ندارد. عشق خود را محبتی نوعدوستانه می‌انگارد. همراه او –که در دلش توفانی برپا شده- به خانه‌اش می‌رویم. با آهوخانم –زنش- و چهار فرزندش آشنا می‌شویم. فضای خانه نیز همچون فضای دکان با حوصله مجسم می‌شود و یک‌یک همسایگانش –مردمان فقیر- معرفی می‌شوند. اینان شخصیت‌های جانبی رمان هستندو قهرمان اصلی را در پیشبرد ماجراها یاری می‌کنند.


 


افغانی که به سبک واقع‌گرایان(رئالیست) اروپایی قرن نوزدهم می‌نویسد، دانای کلی است که از برون و درون شخصیت‌های اثرش آگاهی کامل دارد. نخست ظاهر آنها را توصیف می‌کند، سپس طی برخوردهایی که با دیگران دارند، روحیاتشان را می‌نمایاند و عاقبت با قرار گرفتن درموقعیت آنان، نسبت به رویدادها اظهار نظر می‌کند.


آهوخانم –زن زحمتکش و بردبار- نمونه واقعی زن ایرانی است: زنی بزرگوار که حق و حقوقی ندارد، و همین سبب خواری اوست. تصویر واقع‌گرایانه افغانی، بیمارگونگی تصورات اغلب نویسندگان این دوره نسبت به زن ایرانی را برملا می‌کند.


 


از فصل دوم به بعد، آهوخانم محور داستان قرار می‌گیرد و طرح رمان به یاری او بسط می‌یابد، آدم‌ها و ماجراها گرد او شکل می‌گیرند. آرامش و قابل اعتماد بودن آهوخانم آنچنان بر تمامی داستان تأثیر می‌گذارد که حتی در صحنه‌هایی که حضور ندارد، وجودش محسوس است. در عین حال پیوستگی متقابل او به آدمهای دیگر، سبب استحکام ساختمان اثر می‌شود.


 


در فصل سوم با خصلت‌ها و گذشته هما آشنا می‌شویم: زنی بلهوس، سرکش و «متجدد». زنی که می‌خواهد از پیله‌ای که جامعه و سنت‌ها بر دورش تنیده‌اند درآید، اما به علل متعدد گمراه می‌شود. هما در سراشیب سقوط اخلاقی به دسته ی مطرب‌ها می‌پیوندد و رقاص می‌شود. سیدمیران به نجات او از ابتذال می‌اندیشد. عشق جوانانه پیرمرد را سودایی کرده است. اسیر افسون هما، روزهایی رؤیایی و خوش بر او می‌گذرد. عاقبت بنیه مالی و توجیه‌های اخلاقی کار را آسان می‌کند: در صبحی آرام، هما همراه سیدمیران وارد خانه می‌شود. از آن پس، خانه صحنه تنازع بقایی وحشیانه می‌شود؛ تنازع بقایی که در جریان آن آهوخانم تغییر می‌کند و به آگاهی ارزشمندی دست می‌یابد. هما به عقد سیدمیران درمی‌آید و هووی رسمی آهوخانم می‌شود. آهوخانم صبورانه از کانون خانوادگی‌اش دفاع می‌کند و هما با حوصله به راندن او از صحنه مشغول می‌شود. اما دفاع یأس‌آمیز آهوخانم –توسل به همسایگان و دوستان، دعا ونذر و جادو- نتیجه‌ای نمی‌دهد و او روز به روز بیشتر عقب‌نشینی می‌کند.


 


افغانی هفت سال از زندگی یک خانواده متشنج را با توالی منظم زمانی بازآفرینی می‌کند و به جای انتخاب لحظه‌های مناسب از زندگی، تمامی ریزه‌کاری‌ها را با تفصیلی به سبک بالزاک ارائه می‌دهد؛ یعنی به جای زمان داستانی (که پیراسته و انتخاب شده زمان زندگی است)، زمان زندگی را دنبال می‌کند. به همین دلیل، رمان آکنده از قطعات یکنواختی است که حذف آنها نقاط عطف زندگی آدم‌های داستان را برجسته‌تر می‌کند.


در خانه سیدمیران کشمکش‌ها به اوج می‌رسد، سیدمیران که در خشم و شهوتی دیوانه‌وار می‌سوزد، آهو را به طرزی مرگبار کتک می‌زند و از این پس او زن زیادی خانه می‌شود. دوران لذت‌های خوابناک سیدمیران و هما فرا می‌رسد: سید در جشن کشف حجاب به مجلس معارفه در سالن شهرداری می‌رود (افغانی توصیف مستند و ارزشمندی از نخستین روزهای کشف حجاب به دست می‌دهد)؛ به هما اجازه می‌دهد با لباس‌های هوس‌انگیز به خیابان برود؛ برای اولین بار در عمرش صورت خود را با تیغ می‌تراشد و لباس‌های مد روز می‌پوشد؛ با هما شراب می‌خورد و به سینما می‌رود. پوسته‌های سنتی را یکی پس از دیگری فرو می‌ریزد و می‌کوشد به رنگ طبقه متوسط جدید و رو به رونق درآید.


 


هما که به تساوی حقوق زنان با مردان می‌اندیشد، از «اصلاحات» رضاشاه حمایت می‌کند. اما این اصلاحات که از «بالا» انجام می‌شود و توسط پشت میز‌نشین‌ها و چکمه‌پوش‌ها اشاعه می‌یابد، از عوامل سوق‌دهنده همای بی‌فرهنگ و بی‌تجربه به گمراهی است. هما –دلگیر از ملال شهرستان- از تنهایی عمیقی رنج می‌برد و گریزگاهی می‌جوید. اما به روشنی نمی‌رسد. از در بسته‌ای به در بسته دیگری می‌خورد و به مرور در لجنزار زندگی غیرانسانی فرو می‌رود. توصیف عذاب روحی او، با تصویر دنیای مبتذلی که زمینه‌ساز سقوط زن است، همراه می‌شود و رمان افغانی را صاحب اعتباری اجتماعی می‌کند. هما –چون آهوخانم- خواستار حرکت است، اما در محیط راکد و اسیر تعصب و خودپرستی، حرکتش رو به جلو نیست، کورکورانه و نابخردانه است؛ پس به سوی پرتگاه می‌رود و سیدمیران و آهو را هم با خود می‌برد و سید، این خرد بورژوای آزمند،‌ خودخواه و نفس‌پرست را در شعله هوس‌های خویش می‌سوزاند. سید که نمی‌تواند در تحولات اجتماعی  و دگرگونی‌های طبقاتی که به نفع سرمایه‌داری به وقوع می‌پیوندد نقشی مناسب ایفا کند، به تدریج تمام ثروتش را از دست می‌دهد و به قاچاق رو می‌آورد و چون کاملاً درمانده می‌شود به آهوخانم پناه می‌برد.


 


فقر که می‌آید روابط هما و سید به هم می‌خورد. هما می‌خواهد طلاق بگیرد و سید، که شهوت از او دیوی ساخته است، آهوخانم را از خانه می‌راند و به او می‌گوید برود فاحشه‌خانه یا قبرستان. آهوخانم نیز در برابر این همه خواری نمی‌شورد، بردگی این زندگی ذلیل را بی‌چون و چرا می‌پذیرد، چون جامعه او را صاحب حقی نمی‌داند. آهوخانم خانه را ترک می‌کند و به ده می‌رود و سید به فکر می‌افتد که با هما به سفری بی‌برگشت برود. آهوخانم وقتی خبردار می‌شود، صبر و بی‌تفاوتی را به کناری می‌نهد، خود را به گاراژ می‌رساند و سید را با فضیحت به خانه برمی‌گرداند. این است آن آگاهی که درموردش صحبت کردیم: سیر داستان، زن بینوا را از تحمل خفت و خواری برحذر می‌دارد و از او می‌خواهد برای حفظ زندگیش به مقابله برخیزد.


هما با راننده اتومبیل شهر را ترک می‌کند. زن نگون‌بخت جز در به دری چاره‌ای ندارد. زندگی‌اش سرابی است ملال‌خیز و بی‌سرانجام. آهوخانم شاد از بازیافتن شوهر، می‌رود تا بار دیگر زندگی درهم شکسته‌ای را سامان بخشد.


 


شوهر آهوخانم گرفتار دوگانگی عجیبی است، در مرز بین اثر هنری و اثر عامه‌پسند معلق است. افغانی همچون نویسندگان اولی رمان‌های اجتماعی، غریزی می‌نویسد و ذهنش تشکل و تربیتی هنرمندانه نیافته است، چنین است که داستان دچار آشفتگی می‌شود. نویسنده جا به جا سیر داستان را می‌گسلد، پند و اندرز می‌دهد، از ارسطو و پاسکال و دیگران نقل قول می‌آورد، فضل‌فروشی می‌کند، اساطیر یونان و احادیث مذهبی را به یاری می‌گیرد. گفتگوها که محاوره‌ای نوشته نشده‌اند، اغلب در ساختن شخصیت‌ها و پیشبرد حوادث به کار می‌آیند، اما گاه به سخنرانی‌های طولانی تبدیل می‌شوند و صحنه‌هایی بدلی و عاری از احساس هنرمندانه می‌آفرینند. در این گونه مواقع حرف‌هایی از قول آدم‌ها بیان می‌شود که با موقعیت و روحیه‌شان همخوانی ندارد. مثلاً هما یا سیدمیران سخنان خود را با اسطوره‌های یونان و روم می‌آرایند. نثر که غالباً روشن و گویاست، گاه کهنه و توضیحی می‌شود و واژه‌های ادبی، عامیانه و روزنامه‌ای در جمله‌های طولانی درهم می‌آمیزند، توصیف‌های واقع‌گرایانه رمان قرن نوزدهمی با توصیف‌های رمانتیک به شیوه حجازی مخدوش می‌شود و یکدستی رمان ازبین می‌رود.


 


اما شوهر آهوخانم، در صورت پیراسته شدن، اثری هنری است، چون یک دوره تاریخی را از ورای عملکرد شخصیت‌های داستان به شیوه‌ای صادقانه ثبت می‌کند. برخلاف رمان های اجتماعی اولیه، حوادث نه از راه موعظه یا استدلال، بلکه از طریق عمل و حرکت داستان بیان می‌شود. شخصیت‌ها چون انسان‌های واقعی ترکیبی از احساسات متضادند و برخلاف آدم‌های اولین داستان‌های میرصادق، تنکابنی و دانشور به پاکی برف یا سیاهی زغال نیستند. هما و آهو ضمن اینکه تیپ زنان متفاوت دوران خود را به نمایش می‌گذارند، هر یک فردیت و انگیزه‌های خاص خود را دارند و به دلیل شرایط روحی و اجتماعی‌شان چاره دیگری ندارند. آدم‌ها ضمن حوادث دگرگون می‌شوند و وقتی داستان پایان می‌یابد دیگر همان نیستند که در آغاز بودند: آهوخانم از موجودی توسری‌خور به زنی پرتحرک و دارای اعتماد به نفس مبدل می‌شود.


 


افغانی موفق می‌شود که خواننده را در انتظار این که «بعد چه خواهد شد؟» نگه دارد. و این توفیق کمی برای یک رمان نیست. با توسعه ساختمان رمان، افغانی وقایعی را که برخانواده‌ای می‌گذرد بر زمینه زندگی کرمانشاه در یک دوران تاریخی می‌گستراند. جشن‌ها، روضه‌خوانی‌ها، سفره‌های زیارتی، زیبایی‌ها و شادی‌های زندگی را با تسلط بر عقاید خرافی و اصطلاحات عامه، توصیف می‌کند. روابط صنفی، برخورد مردم با مأموران حکومت رضاشاه، کشف حجاب، وقوع جنگ جهانی دوم و مرگ مردم بر اثر قحطی را چنان توصیف می‌کند که سیر تاریخی سال‌هایی را که به شهریور 20 ختم شد، به روشنی می‌نمایاند؛ با باریک‌بینی و اطنابی به شیوه بالزاک دنیایی شلوغ  پرازدحام خلق می‌کندکه آدم‌های اصلی و جانبی بسیارش درگیر حوادثی گوناگون‌اند. اما جان‌مایه رمان،‌ نکوهش از عقب‌مانده‌ترین موازین اخلاقی و آداب و رسوم خانواده‌های ایرانی و آیین زشت چندهمسری است.


 


حسن میرعابدینی. صدسال داستان‌نویسی ایران. نشر چشمه.


نوشته شده توسط : جشن کتاب تهران



نویسنده : مهدی سالم » ساعت 12:26 عصر روز دوشنبه 85 دی 25


اکبر صحرایی

ظهر گرما، نوجوانی زال و کوتاه قد، داخل سنگر نشسته بود و اسلحه کلاش خود را با روغن تمیز می کرد برای حمله ی نیمه شب. با دست عرق سر و صورتش را گرفت، قطعه های تمیز شده تفنگ را برداشت و شروع کرد به سوار کردن.
صدا شنید. سر بالا گرفت. رفیق نوجوانش با صورت آفتاب خورده، داخل دهانه ی سنگر ایستاده بود، گفت:
ـ باشه یکی طلب تو! امان ندادی با هم تمیز کنیم.
قد بلندش را خم کرد و داخل سنگر شد. با عجله اسلحه ی آویخته به سقف را برداشت. مقابل رفیقش چهار زانو نشست. ابتدا گلنگدن اسلحه را عقب کشید. بعد خشاب را از تفنگ بیرون آورد. لوله ی اسلحه را به طرف سقف گرفت. ماشه را چکاند. اسلحه آتش کرد! بی اختیار اسلحه از دستش افتاد کف سنگر. حس کرد قلبش می خواهد از سینه اش بیرون بزند. دود و باروت سنگر کوچک را پر کرده بود. تازه فهمید، جای قانون اول و دوم امتحان اسلحه را با هم عوض کرده.
غبار و باروت که فرو نشست، رفیق زالش را دید که مقابلش افتاده و مثل مار به دور خود می پیچید و خون از زیر تنش بیرون می آمد. هول فریاد زد:
ـ کمک! کمک...
چند نفری که صدای تیر شنیده بودند، داخل سنگر شدند. تند نوجوان زال را بیرون بردند. فرمانده دسته از راه رسید و سر نوجوان قد بلند، هوار کشید:
ـ لعنتی! چرا با تیر زدیش؟
ـ به خدا تقصیر من نبود... نمی دونم چه جوری خورد بهش... تیر خورد تو سقف سنگر...
نوجوان خودش را رساند بالای سر رفیقش. از سینه اش خون به بیرون نشت می کرد. بهت زده کنارش زانو زد. تعدادی از هم طایفه ای های نوجوان زخمی از سنگرها بیرون آمدند و اطرافش جمع شدند. تا فهمیدند کسی از طایفه ی رقیب او را زده است، عصبانی به طرف نوجوان قد بلند هجوم بردند.
ـ از عمد اون رو زدی! باید تقاص پس بدی!
فرمانده گروهان آمد و دخالت کرد.
ـ خجالت بکشین! اگه تیر دشمن بهش خورده بود، این جوری غیرتی می شدید. از عمد که نزده...
گوش کسی بدهکار نبود. داشتند نوجوان را مورد حمله قرار می دادند که هم طایفه های نوجوان قد بلند آمدند و ازش دفاع کردند. جو دعوا تشدید شد. این بار فرمانده گردان دخالت کرد، هوار کشید:
ـ چه خبره... چرا دور هم جمع شدید... مگه زده بسرتون... برید تو سنگراتون... الانه که دشمن آتیش بریزه رو سرمون.
دو گروه بی توجه به فریادهای فرمانده گردان با هم گلاویز شدند. کار داشت به تفنگ کشی ختم می شد که ناگهان خمپاره ای زمین خورد. همه خیز برداشتند روی زمین. صدای انفجار و لرزش زمین یکی شد. لایه ای از خاک و دود، خاکریز را گرفت. دود و خاک که فرو نشست. چشم ها افتاد به دو نوجوان که در آغوش هم بی حرکت مانده بودند و از تن شان خون بیرون می آمد. به فاصله ی نزدیک آن دو، حفره ی کم عمق خمپاره هم، به سیاهی می زد.


 

نوشته شده توسط : جشن کتاب تهران



نویسنده : مهدی سالم » ساعت 12:24 عصر روز دوشنبه 85 دی 25


در مورد نویسنده : جلال آل احمد در 2 آذر 1302 در تهران به دنیا آمد. در 1323 به حزب توده پیوست و سه سال بعد در انشعابی جنجالی از آن کناره گرفت. نخستین مجموعه داستان خود به نام «دید و بازدید» را در همین دوران منتشر کرده بود. او که تأثیری گسترده بر جریان روشنفکری دوران خود داشت، به جز نوشتن داستان به نگارش مقالات اجتماعی، پژوهشهای مردم‌شناسی، سفرنامه‌ها و ترجمه‌های متعددی نیز پرداخت. شاید مهم‌ترین ویژگی ادبی آل‌احمد نثر او بود. نثری فشرده و موجز و در عین حال عصبی و پرخاشگر، که نمونه‌های خوب آن را در سفرنامه‌های او مثل «خسی در میقات» و یا داستان ـ زندگینامة «سنگی بر گوری» می‌توان دید.در سال 1327 با سیمین دانشور آشنا شد و در سال 1329 با او ازدواج کرد . وی در 18 شهریور 1348 در اسالم گیلان درگذشت.
آثار جلال آل احمد :
از رنجی که می‌بریم، اورازان(1333)، پنج داستان، تات‌نشینهای بلوک زهرا، جزیره خارک د‌ُر‌ّ یتیم خلیج فارس، چهل طوطی، خسی در میقات، در خدمت و خیانت روشنفکران، دستهای آلوده، دید و بازدید، زن زیادی، سرگذشت کندوها، سفر امریکا، سفر به ولایت عزراییل، سفر روس، سه‌تار، سوءتفاهم، غرب‌زدگی(1341)، قمارباز، مدیر مدرسه(1337)، مکالمات، نفرین زمین(1346)، نون و القلم، نیما چشم جلال بود ، یک چاه و دو چاله و سنگی بر گوری(1342)



در مورد کتاب : داستان کتاب راجع به خود جلال و درباره بچه‌دار نشدن اون و همسرش سیمین هست. لابه‌لای متن کتاب هم موضوعات و مطالبی که حول محور همین ماجرا اتفاق افتاده را بیان می‌کنه.هیچکدام از کتاب های جلال اینقدر خصوصی نوشته نشده است. تو این کتاب تناقض‌های درونی یک مرد روشنفکر و موفق در اجتماع در قبال نداشتن بچه و پشتوانه نمایش داده می‌شه. علاوه بر اینها نحوه بیان مشکلات و مصیبتهای جلال توی این کتاب به صورت خیلی صادقانه و قشنگی بیان شده و باعث خوندنی‌تر شدن کتاب میشود .نثر آل احمد در سنگی بر گوری نثری پویا، جوشان و خروشان، موجز، سالم و روان است. گرچه  به نظر من، از بسیاری جنبه‌ها، به پای مدیر مدرسه‌اش نمی رسد.



 

قسمتی از متن کتاب : " ... و این همان زمانی بود که مهری ملکی رفته بود و از پرورشگاه مشهد بچه‌ای را به فرزند برداشته بود پنج شش ماهه. و با شیر خشک و کهنه‌شویی شروع کرده بود. عین یک مادر. و چه دردسرها به خاطر سرخکش و مخملکش. تا بچه را بزرگ کرد و به هفت سالگی رساند. بچه رفت مدرسه و آن وقت خودش؟ اصلا مسخره است. ساعت 8 صبح بود که رفت زیر ماشین و ساعت 9 زیر خاک. به همین سادگی. کار او حتی به پیری هم نرسید. و چه زنی! یادم است پیش از بچه‌داری حوصله‌اش از بیکاری سر رفته بود. زیر پایش نشستیم که خیاطی باز کند، کرد. اما خیاطی نگرفت. سرمایه بیشتر می‌خواست و کلک بیشتر. وادارش کردیم کاموابافی درست کند، کرد. و گرفت. و نمایش لباس کودک و فرستادن سفارش در خانه‌ها و برو و بیا و چه مشغله‌ای! تا سه ماه پس از مرگش بازماندگان درمانده بودند که جواب سفارش‌های قبلی را چه جوری بدهند و پسرک؟ الان کلاس سوم مدرسه است و گمان می‌کند که مادر رفته سفر، سفری بسیار دور و دراز و بی‌برگشت. دور و درازش را می‌فهمد. اما بی‌برگشت را نه. و چه بهتر… چه می‌گفتم؟ بله. این را می گفتم که"



کتاب سنگی بر گوری را انتشارات جامه دران در چاپ سوم سال 1385 در 96 صفحه و با قیمت 1100 تومان منتشر نموده است .



کتاب را می توانید از طریق سایت آدینه بوک خریداری نمایید .



این کتاب زیبا را می توانید از طریق لینک زیر دریافت کنید :



در فرمت PDF و با حجم 502 کیلو بایت



نویسنده : مهدی سالم » ساعت 12:17 عصر روز دوشنبه 85 دی 25


سلام ....

خلاصه داستان کتاب : معلمی دلزده از تدریس، مدیر مدرسه تازه سازی در حومه شهر می‌شود. در چند فصل کوتاه و فشرده با موقعیت مدرسه، ناظم و آموزگاران، وضع کلی شاگردان و اولیای اطفال آشنا می‌شویم. معلم کلاس چهار هیکل مدیر کلی دارد و پر سر و صداست. معلم کلاس سوم افکار سیاسی دارد. معلم کلاس اول قیافه میرزا بنویس‌ها را دارد. معلم کلاس پنجم ژیگولوست. ناظم همه کاره مدرسه است. بچه‌ها بیشترشان از خانواده باغبان و میراب هستند. در ضمن اشاراتی در لفافه‌ها را به هوای سال و روزگار حدیث، رهنمون می‌شود. بهر حال، مدیر ترجیح می‌دهد از قضایا کنار بماند و اختیار کار را به دست ناظم بسپارد که «هم مرد عمل است و هم هدفی دارد.» اما مجبور است که در چند مورد راساً دخالت کند. مثلاً تماس با انجمن محلی برای «گدایی کفش و کلاه برای بچه‌های مردم » . این چنین است که مدیر شاهد ساکت وقایع است اما در دلش جنگی برپاست. او پیوسته درباره خودش قضاوت می‌کند، و وسوسه استعفاء رهایش نمی‌کند. وقتی معلم کلاس سوم را میگیرند مدیر از خود می‌پرسد که چه کاری از دستش بر می‌آید. روزی که معلم خوش هیکل کلاس چهارم زیر ماشین می‌رود، مدیر در بیمارستان بالای هیکل درهم شکسته او، برای نخستین بار اختیار از کف می‌نهد و چشمه‌ای از منش عصبی خود را نشان می‌دهد، به راستی آقا مدیر چه کاره است ؟ در واقع او کارهایی جزیی صورت داده است: تنبیه بدنی را غدغن کرده، معلم زن به مدرسه « عزب اغلی‌ها » راه نداده، یا اختیار انجمن خانه و مدرسه را به دست ناظم سپرده تا به کمک تدریس خصوصی بتواند کمک هزینه‌ای به دست آورد.  حالت عصبی مدیر و لحن پرتنش او در طول حدیثش بالا می‌گیرد، سرانجام در اواخر سال تحصیلی واقعه‌ای ظرف شکیبایی‌اش را سرریز می‌کند. پدر و مادری به دفتر مدرسه می‌آیند و با هتاکی و داد و بیداد شکایت می‌کنند که ناموس پسرشان را یکی از همکلاسی‌ها لکه دار کرده است. بین مدیر و پدر طفل برخورد و فحاشی تندی در می‌گیرد مدیر که حسابی از کوره در رفته پسرک فاعل را صدا می‌کند و جلوی صف بچه‌ها به قصد کشت او را می‌زند. اما وقتی خشمش تخفیف یافت پشیمان می‌شود «خیال می‌کنی با این کتک کاری‌ها یک درد بزرگ را دوا می‌کنی؟… آدم بردارد پایین تنه بچه خودش را بگذارد سر گذر که کلانتر محل و پزشک معاینه کنند تا چه چیز محقق شود؟ تا پرونده درست کنند؟ برای چه و برای که؟ که مدیر مدرسه را از نان خوردن بیندازند؟ برای این کار احتیاجی به پرونده ناموسی نیست، یک داس و چکش زیر عکس‌های مقابر هخامنشی کافی است پسرک فاعل که بد طوری کتک خورده خانواده بانفوذی دارد. مدیر را به بازپرسی احضار می‌کنند. مدیر سرانجام کسی را یافته که به حرفش گوش کند. به عنوان مدافعات ماحصل حرفهایش را روی کاغذ می‌آورد که « با همه چرندی هر وزیر فرهنگی می‌توانست با آن یک برنامه هفت ساله برای کارش درست کند» و می‌رود به دادسرا. اما بازپرس از او عذر می‌خواهد و می‌گوید قضیه کوچکی بوده و حل شده...
واپسین امید مدیر بر باد رفته است، هما نجا استعفایش را می‌نویسد و به
نام یکی از همکلاسان پخمه‌اش که تازه رئیس فرهنگ شده پست می‌کند .
دوستی در پیام خصوصی متذکر شده اند که منبع این خلاصه را بنویسید . باید بگویم که منبع را نمی دانستم و نمی دانم ولی چون خود شما گفتید آنرا می نویسم ( منبع این خلاصه‌تان که اگر اشتباه نکنم کتاب «نویسندگان پیشرو ایران» نوشته‌ی محمدعلی سپانلو )
کتاب مدیر مدرسه را انتشارات جامه دران در سال 1384 در 112 صفحه و با قیمت 1100 تومان منتشر نموده است .
برای خرید کتاب مدیر مدرسه می توانید از طریق سایت آدینه بوک اقدام نمایید .
این کتاب زیبا و خواندنی را می توانید از طریق لینک های زیر دریافت نمایید :


 

در فرمت TXT و با حجم 134 کیلو بایت



 

در فرمت ZIP و با حجم 42 کیلو بایت



 

در فرمت PDF و با حجم 740 کیلو بایت


 

نوشته شده توسط : جشن کتاب تهران



نویسنده : مهدی سالم » ساعت 12:16 عصر روز دوشنبه 85 دی 25

<      1   2   3   4      >